Deze website maakt gebruik van cookies

kokosnoot eten

Als je gezonder door het leven wilt gaan is het ook wel aangeraden om eens af en toe tijdens het bakken in kokosolie. Het is ook belangrijk om zonnebloemolie en/of die speciale bak en braad producten zoveel mogelijk te vermijden. Er is namelijk onderzocht dat deze producten uit de fabriek mogelijk je bloedvaten kunnen beschadigen en ook je stofwisseling kunnen verstoren. Er wordt nogal getwijfeld of kokosolie nou wel gezond is, ondanks verschillende onderzoeken die positief waren. Soms zie je dan weer in de media een bericht verschijnen over kokosolie en dat deze ongezond zou zijn. Niet alles wat in de media terecht komt is waar en zorgt vaak voor onnodige verwarring.

Is kokosolie gezond om mee te bakken?

Laatste tijd zie ik vaak discussies ontstaan over het onderwerp of kokosolie gezond is of juist niet, omdat kokosolie een verzadigd vet is. Dat kokosolie een verzadigd vet is klopt ook, maar het menselijk lichaam reageert positief op deze verzadigde vetten. Deze vetten zijn vooral goed voor je als je het mixt met andere gezonde groentes of fruit. Er zijn ook zat discussies over of verzadigde vetten ongezond zijn of juist gezond. Eén ding is zeker, en dat is dat deze vetten gezond zijn. Er was een voedingsindustrie in de jaren 70 die verkeerde conclusies trok over verzadigde vetten en deze omarmde. Vanaf dit moment zijn we allemaal volop vetarme producten eten en goedkope koolhydraten en suikers binnen krijgen. Doordat wij nu juist meer van deze suikers binnen krijgen gaan er meer mensen komen met obesitas en met hartklachten.

Kokoswater is goed voor je spieren!

Op het moment wordt er veel gesproken over kokoswater. Het water van een kokosnoot is erg goed in het verminderen naar dorst hebben, dit dan wel als er geen smaakstoffen of andere suikers zijn toegevoegd. Kijk dus voordat je kokoswater wilt kopen in de supermarkt even op de verpakking, je zit al snel goed als je de naturel kokosmelk neemt. Kokoswater is erg goed om te drinken na het sporten of een goede training. In kokosmelk zit namelijk bijna geen vet en zit bomvol met vitamines en mineralen. In kokoswater zit dus vooral vitamine B en C, ijzer, fosfor, magnesium en kalium. Dit is daarom dus ook hartstikke goed voor de spieren en dus ook voor na het sporten.

Je kunt ook zelf het kokoswater uit een kokosnoot halen. Om dit te doen moet je een kokosnoot openmaken op één van de drie bruinen plekjes met een schroevendraaier of stevig mes. Als je eenmaal een gat in de kokosnoot gemaakt heb moet je het water opvangen in een schaal zodat je het hierna in een glas kan gieten en op kan drinken.

Bakken met kokosmeel

Kokosmeel is een goed substituut voor tarwemeel om mee te bakken. Kokosmeel is dan ook wel een minder bekend product onder de kokosproducten. Kokosmeel is een perfecte substituut voor tarwemeel en andere bakmeel. Het is een heel stuk gezonder dan tarwemeel en het zorgt niet voor pieken in je bloedsuiker. Kokosmeel is dus zeker aan te raden als je eens iets gaat bakken ik als ik jou was, zou ik het zeker eens een keer uitproberen.